Подорожувати поїздом з комфортом


Українці все ж матимуть можливість подорожувати поїздом з комфортом. Принаймні, такий натяк зробила "Укрзалізниця", анонсувавши запуск нових швидкісних поїздів на майбутніх маршрутах "Українського експреса".
Творці диво-транспорту на цей раз не корейці, і не чехи, а вітчизняний Крюківський вагонобудівний завод (КВБЗ).
Тепер саме Крюковські виробники відповідальні за реанімацію іміджу залізничних перевезень, адже перше знайомство з "комфортом" швидкісних поїздів для українців було не найприємнішим.
"Витівки" Hyundai обурювали президента, за горе-поїзд вибачався екс-міністр Колесніков, а компанія-виробник обіцяла, що всі проблеми вирішить. Може бути, але осад залишився.
Поспіх перед "Євро-2012" коштувала країні десятки мільйонів доларів і (очевидно, що поїзди вітчизняного виробника будуть дешевше), і стресів любителів подорожей поїздом.
Hyundai, як відомо, часто ламалися, затримувалися в дорозі на годинник, мучили пасажирів холодом і спекою, і були просто занадто дорогими.
перший пішов
ЕКР -1 (Електропоїзд Крюківський перший) вже встиг познайомитися з магістралями і перонами українських вокзалів. У 2012 році і січні 2013 року проводилися випробування за маршрутами Київ-Харків-Київ, Київ-Донецьк-Київ, Київ-Львів-Київ, Київ-Харків-Полтава-Кременчук.
Тестування українського швидкісного поїзда в цілому пройшло успішно.
"За результатами експериментальних поїздок електропоїзд зарекомендував себе з позитивного боку і отримав відповідні відгуки учасників поїздок", - повідомили в прес-службі "Укрзалізниці".
Наступним логічним кроком має бути експлуатація поїзда, тобто включення рухомого складу в розклад і перевезення пасажирів згідно з графіком.
Рішення, яке має прийняти спеціальна комісія про допуск цього транспорту до експлуатаційних випробувань, поки немає. Так, КВБЗ повинен до наступного засідання комісії в березні 2013 року провести додаткові випробування.
"Крім цього комісією рекомендовано виробнику усунути до наступного засідання приймальної комісії зауваження, виявлені в результаті дослідницьких поїздок", - відзначили в УЗ. Які зауваження, у відомстві не уточнили.
На даний момент вже завершено будівництво другого електропоїзда, і відбувається його тестування.
Як відомо, новий електропоїзд, як і творіння корейської Hyundai, характеризується як поїзд підвищеного комфорту.
Спробуємо порівняти, на чому подорожувати пропонували азіатські виробники, а що сьогодні пропонують вітчизняні.
купуй українське
Влітку 2012 року прем'єр-міністр Микола Азаров заявив, що Україна відмовиться від закупівель південнокорейських поїздів Hyundai, а буде купувати вітчизняні.
Восени 2012 року уряд виділив 760 мільйонів гривень з держбюджету на розробку швидкісних електропоїздів КВБЗ. Так, держава зробила нестандартний крок, інвестувавши кошти у виробництво приватної компанії.
Цікаво, що між Донецькою залізницею та ВАТ "Крюківський вагонобудівний завод" договір на поставку двох швидкісних поїздів був укладений ще в серпні 2011 року.
Лише недавно заступник гендиректора "Укрзалізниці" Микола Сергієнко поставив перед підлеглими завдання навчити бригади машиністів Донецької та Південної залізниць працювати на новій техніці, визначити напрямки, за якими курсуватимуть потяги.
"Укрзалізниця" не поспішає робити гучні заяви про покупку поїздів, підкреслюючи, що все має вирішити комісія, а на той час говорити про конкретні напрями, в яких буде їздити новий транспорт від КВБЗ, занадто рано.
Однак нещодавно в УЗ повідомили, що можливо, нові електропоїзди введуть в експлуатацію вже влітку 2013 року, курсуватимуть потяги "найбільше, між Харковом і Сімферополем".
Чи не на своєму шляху
Згідно з дослідженнями залізничників, максимальна швидкість, яка підходить для української залізничної інфраструктури - це 160 кілометрів на годину. Однак ще до запуску Hyundai працівники залізниці скаржилися, що старими шляхами можна їздити не швидше 70 кілометрів на годину.
Hyundai в Україні до максимальної швидкості розігнався на тестових випробуваннях, а в середньому корейський поїзд, за даними "Укрзалізниці", катає українців зі швидкістю 110 кілометрів на годину.
Такий показник, на думку відомства, вписується в загальносвітові тенденції.
ЕКР-1 може теоретично розвинути велику швидкість, але це не актуально для зношених українських шляхів.
За інформацією "Центру транспортних стратегій", при експлуатації поїзда на швидкості 200 кілометрів на годину обов'язково будівництво захисних огороджень, а також розділення пасажирського та вантажного руху, оскільки навантаження на шлях абсолютно різна.
За словами експертів Центру, ще перші випробування Hyundai показали, що 160 кілометрів на годину - це поки межа для України.
"Максимально допустимі швидкості на українській залізничній інфраструктурі, дозволені діючою нормативною базою - до 160 кілометрів на годину", - підкреслюють і в "Укрзалізниці".
Також стало відомо, що Крюківський вагонзавод направив клопотання "Російським залізницям" про проведення випробувань поїзда на російських полігонах, адже в Україні немає спеціального полігону для пасажирських поїздів.
КВБЗ робить ставку на зовнішні ринки при реалізації поїздів серії ЕКР, відзначають експерти ЦТС.
Однак потрапити на зовнішні ринки, зокрема на російську, продукції Кременчуцького заводу буде непросто.
"Якщо говорити про вигоду, то вигідніше пробиватися на той ринок, де вище потенційний попит. Потенційно такий попит, звичайно, в Росії, проте туди наші поїзди ніхто не пустить через домовленість з" Сіменсом "і російського лобі", - відзначає старший аналітик інвесткомпанії "АРТ Капітал" Олексій Андрейченко.
Стрес для гаманців
Швидкі подорожі дорого обійшлися і державі, і українцям. Так, "Укрзалізниця" заплатила за корейські потяги близько 300 мільйонів доларів, плюс, за два міжрегіональних двоповерхових поїзди Skoda - 39,9 мільйона євро.
У 2012 році екс-віце-прем'єр-міністр Борис Колесніков зазначав, що ціна Крюковських експресів (тоді становила 26 мільйонів доларів) була неприйнятна для Міністерства інфраструктури, враховуючи, що корейські потяги стоять 30,7 мільйона доларів, а зарплати в Кореї і Україні відрізняються в рази.
Згідно з угодою між Крюківським заводом і залізницею, ціна одного швидкісного поїзда становила 200 мільйонів гривень, що на той момент дорівнювало 25 мільйонам доларів, відзначає Андрейченко.
"Під час налагодження серійного виробництва ціна незмінно падає, і серійні варіанти при формуванні досить великого замовлення можуть виявитися на 20% дешевше", - відзначає експерт.
Українці зараз платять чималу суму за подорожі корейськими швидкісними поїздами. Залежно від напрямку і класу, навіть після скасування ПДВ при продажу квитків, квитки на Hyundai коштують 240-470 гривень.
Здавалося б, експлуатація українських поїздів повинна бути дешевше, і вартість цього транспорту - нижче, однак, на думку експертів, очікувати великої різниці в вартість квитків вітчизняних і зарубіжних поїздів не варто.
Так, ціна на квитки визначається з урахуванням терміну окупності поїзда і доходів від його використання.
"Ціна буде в тих же рамках, що і на Hyundai. Отримуючи кредит на 10 років, оператор сподівається його повністю погасити за цей період за рахунок прибутку від використання поїзда. Необхідно обчислити щорічний дохід поїзда, який прогнозується на основі середнього завантаження поїзда, вартості квитка і вартості обслуговування ", - пояснює аналітик" АРТ Капітал ".
Тому ціна на квитки в українських швидкісних поїздах буде залежати і від вартості кредиту для "Укрзалізниці".
Експерти сумніваються, що УЗ вдасться залучити таку ж дешеву позику (4,8%) як у випадку з корейцями, адже корейський експортний банк був зацікавлений, щоб Hyundai продав поїзда Україні.
"Укрзалізниця може розраховувати отримати фінансування під 10%, трохи вище ставки, під яку кредитується держава. У такому випадку загальна вартість з урахуванням відсотків складе 50 мільйонів доларів, які необхідно окупити за 10 років", - відзначає Андрейченко.
На думку директора "Центру транспортних досліджень" Сергія Вовка, і Hyundai, і Крюковські вагони тільки приживаються в Україні, тому важко оцінити витрати, зокрема, на обслуговування поїздів.
"Говорити про стабільному рівні витрат можна буде після того, як поїзд буде експлуатуватися протягом певного часу, мінімум рік-два при різних погодних умовах і різній завантаженні пасажиропотоку", - говорить аналітик.
Вовк погоджується, що ціна на квитки в українських швидкісних поїздах не буде сильно відрізнятися від вартості квитків в Hyundai.
При закупівлі швидкісного поїзда, як відомо, основна інвестиція - це не ціна, а інвестиції в інфраструктуру.
"Забезпечення відповідного стану залізничних колій, контактного шляху, тобто ліній, якими передають електроенергію ... так, структура витрат однакова для Hyundai і Крюківського поїзда. Тому квитки коштуватимуть приблизно однаково, в рамках своєї категорії", - відзначає директор ЦТС.
Отже, чи вдасться поїздам КВБЗ закріпитися на українському ринку, залежить від фінансування, а також від того, наскільки адаптованим цей транспорт буде до особливостей залізничної інфраструктури в Україні.
Швидкий і ще швидше
Навіть швидкість в 200 кілометрів на годину здається захмарною для залізничних перевезень в Україні.
Однак у світі таким показником нікого не здивуєш, підкорювачі шляхів вже перейшли позначку в 300 кілометрів на годину.
П'ятірка найшвидших поїздів виглядає так:
5. Французький TGV Réseau, конструкційна швидкість якого становить 236 миль на годину (майже 380 кілометрів на годину). Для експлуатації рекомендована максимальна швидкість в 199 миль на годину (320 кілометрів на годину).
4. Шанхайський поїзд на магнітній подушці (маглев - від магнітна левітація, поїзд тримається над полотном дороги, рухається і управляється силою електромагнітного поля). Ця машина "літає" завдяки потужним магнітів.
Так, 18-мильна поїздка з центру міста в аеропорт триває всього 8 хвилин, швидкість - 270 миль на годину (майже 435 кілометрів на годину).
3. Японський поїзд відомий як поїзд-куля. У назві немає нічого дивного, адже Shinkansen має максимальну швидкість в 275 миль на годину (майже 443 кілометрів на годину). Поїзд також носить прізвисько "качконіс" через його дивного, аеродинамічного носа.
2. Німецький Transrapid TR-09 використовує технологію маглев і їздить по одноколійній дорозі. Швидкість - 279 миль на годину (майже 450 км на годину)
1. Лідером в світі на ринку швидкісних залізничних перевезень є Китай, чий CRH380A подолав позначку в 300 миль на годину (486 кілометрів на годину).

Похожие страницы